Nawet najprostsza strona internetowa powinna mieć swój regulamin. Posiadanie regulaminu umożliwia pozyskanie informacji o swoich prawach i obowiązkach przez użytkowników danej strony, a także jest zabezpieczeniem dla twórców określonej witryny. W jaki sposób stworzyć regulamin strony internetowej, aby był on zgodny z obowiązującymi przepisami prawa? Czym różni się regulamin witryny od zasad świadczenia usług? Wyjaśnijmy wszystkie wątpliwości w tej sprawie!
Regulamin jest jedną z podstawowych form prawnych, która ma ogromny wpływ na relacje usługodawca - usługobiorca. Przed zawarciem umowy usługobiorcę (czyli np. Twojego klienta) obowiązuje kompleksowa analiza regulaminu, aby sprawdzić, czy warunki zawierania współpracy są zgodne z Twoimi wytycznymi.
Szukasz rzetelnego wykonawcy strony internetowej? Zapraszamy! 🙂
Regulamin w praktyce jest po to, aby użytkownik wiedział, na jaką stronę wszedł. Powinien mieć dostęp do podstawowych informacji takich jak dane właściciela serwisu internetowego, wymagania techniczne obsługi strony internetowej, obowiązki konsumentów i ich prawa, sposób przetwarzania danych osobowych i wszystkich innych rzeczach, które wpływają na zakres usług danego serwisu.
Zacznijmy od tego, że posiadanie regulaminu strony internetowej jest obowiązkowe dla wszystkich serwisów www, które funkcjonują w sieci i za pomocą, których świadczone są usługi elektroniczne. Bez tego użytkownik nie będzie miał pełnej wiedzy np. o prawach konsumenta, prawach autorskich, zasadach korzystania ze skrzynki pocztowej czy wpłatach na usługi premium.
Element ten dotyczy wszystkich stron, niezależnie czy mówimy o regulaminie sklepu internetowego, wizytówki firmowej, bloga, portalu informacyjnego czy reklamowego landing page, w kórym swiadczone są usługi elektroniczne. Pamiętaj, że w przypadku braku regulaminu, narażasz się na karę od Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumenta.
Warto pamiętać, że serwis internetowy świadczy niekiedy usługi drogą elektroniczną. Co to oznacza?
Według przepisów prawa tj. ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, usługi te definiowane są jako świadczenia bez jednoczesnej obecności stron (na odległość), poprzez przekaz danych na indywidualne żądanie usługobiorcy, przesyłanej i otrzymywanej za pomocą urządzeń do elektronicznego przetwarzania, włącznie z kompresją cyfrową, i przechowywania danych, która jest w całości nadawana, odbierana lub transmitowana za pomocą sieci telekomunikacyjnej w rozumieniu ustawy z dnia 16 lipca 2004 r. – Prawo telekomunikacyjne.
W praktyce do usług tego rodzaju zaliczymy m.in. możliwość pozostawienia komentarza na stronie, wdrożenie wyszukiwarki internetowej, działanie newslettera czy wtyczek z social mediów.
Regulamin świadczenia usług jest bardziej rozbudowaną formą informacji dla użytkowników strony. Chodzi o wskazanie użytkownikowi wszystkiego, co wiąże się z pozostawionymi na Twojej stronie danymi. To m.in. warunki świadczenia, informacja o reklamacji czy odstąpieniu od umowy.
Podstawowy regulamin strony www to najczęściej element strony wizytówkowej, bloga czy innej, podstawowej witryny. Te strony też muszą mieć regulamin!
Kiedy z kolei potrzebujesz regulaminu zawierających informacje o świadczeniu usług drogą elektroniczną? W przypadku, gdy tworzysz regulamin sklepu internetowego, portalu internetowego z usługami pocztowymi czy stronę internetową o charakterze interaktywnym.
Pamiętaj, że regulamin to nie tylko element wymagany przez prawo. Dzięki niemu możesz wiele wytłumaczyć użytkownikowi, poprawić parametry witryny i opisać, w jaki sposób funkcjonuje Twój serwis w formie jednego dokumentu, umieszczonego w widocznym miejscu (dobrym miejscem jest stopka strony).
Chociaż treść regulaminu internetowego jest różna, w zależności od charakteru strony www, jaką prowadzisz, każdy dokument tego rodzaju powinien mieć elementy wspólne. Dlaczego to tak istotne? Ponieważ przed zawarciem umowy współpracy każdy internauta może wejść w regulamin i sprawdzić, co od niego wymagasz i czego oferujesz.
Podstawowy regulamin zawiera najważniejsze informacje o właścicielu strony www oraz o funkcjonowaniu tejże witryny. Co więc należy uwzględnić w przygotowanym dokumencie?
W dokumencie należy podać dane kontaktowe, NIP i adres przedsiębiorstwa-wydawcy strony, wymagania techniczne do obsługi (np. wymagana rozdzielczość czy wersja przeglądarki), wymienić funkcje witryny (rejestracja konta, dostęp do części premium) oraz zawrzeć informacje o prawach autorskich treści na stronie. Prawnicy dodają, że wskazane jest umieszczenie klauzuli, że wszelkie dane, ceny i opisy mają charakter informacyjny i nie stanowią oferty w rozumieniu Kodeksu Cywilnego. Nie są to tzw. klauzule niedozwolone.
Regulamin świadczenia usług zawiera szereg obowiązków i praw stron, które zawierają określoną umowę w czasie korzystania ze stron internetowych (np. sklepów internetowych). Jest adresowany np. do klienta wyznaczając jego prawa. Częścią regulaminu tego rodzaju nie mogą być elementy o charakterze bezprawnym, np. prawa odstąpienia, niezgodne z przepisami krajowymi czy unijnymi.
Jakie postanowienia zawarte w tego rodzaju regulaminie są zgodne z prawem?
O jakich elementach należy pamiętać, przygotowując np. regulamin sklepu internetowego albo innego rodzaju serwisu www z możliwością zakupu usług?
Każda strona internetowa musi mieć regulamin. Trzymaj się tej łatwej zasady. Nie zachęcamy do kopiowania dokumentu z innych stron. Te najczęściej nie są uniwersalne, a ich duplikacja może stanowić łamanie prawa autorskiego.
Prosty regulamin możesz stworzyć samodzielnie, uwzględniając powyższe wskazówki, albo zakupić jeden z gotowych szablonów dostępnych w Internecie. Pamiętaj, że koniecznie należy dostosować go do warunków funkcjonowania Twojej witryny. Umieść go także w widocznym miejscu.
Jeżeli Twoja strona obejmuje świadczenie usług drogą elektroniczną, konieczne jest skorzystanie z usług profesjonalistów (prawników lub agencji wyspecjalizowanych w tworzeniu stron internetowych, takich jak nasza).
Niezależnie czy opierasz się na prostym regulaminie strony, czy robisz rozbudowany regulamin sklepu internetowego pamiętaj, że UOKiK może nałożyć kary za klauzule niedozwolone (np. informację naruszającą zbiorowe interesy konsumentów czy ograniczające prawa konsumenta), uderzające w usługobiorcę treści i takie, które pomijają np. prawo odstąpienia od usługi.
W niektórych przypadkach kara za nieprawidłową treść regulaminu może osiągnąć nawet 10 procent obrotu Twoich sklepów internetowych lub innych biznesów opartych na tym dokumencie.
Niektórzy lekceważą rolę regulaminu. Uważają, że "nikt tego i tak nie czyta", robiąc dokument "na odczepnego" lub w ogóle go nie wdrażając. W takiej sytuacji nie tylko narażasz się na karę od UOKiK.
To, że użytkownik nie przeczyta zasad działania strony, to tylko jego problem. Jeżeli np. rejestruje on konto na witrynie lub robi zakupy, klika "zaakceptuj regulamin" i zaświadcza, że akceptuje jego treść, stosując się do jego zasad. To dlatego pełni niebagatelną rolę!
Pamiętaj, że decydując się na stronę internetową należy przygotować go w sposób kompleksowy. Musi być dostosowany do przepisów prawa, ale też określać wszystkie elementy niezbędne dla konsumenta takie jak prawo odstąpienie od wykonania usługi, obowiązki przedsiębiorcy, zasady korzystania z serwisu czy wymagania techniczne niezbędne do zrobienia zakupów, czy założenia skrzynki mailowej.
Nie musisz być jednak specjalistą, znających się na prawach konsumenta, ochronie konkurencji czy klauzul niedozwolonych. Warto znaleźć od tego ludzi. Korzystając z naszych usług przy przygotowaniu witryny, Twoja strona www może mieć wysokiej klasy, zgodny z prawem i czytelny regulamin. Dokument, który nie będzie wzbudzał wątpliwości użytkowników, a jednocześnie będzie dobrze oceniany przez roboty indeksujące Google (sprawdzające, czy użytkownik ma wszystkie informacje o stronie).
Przedstaw nam charakter Twojej działalności, zaznacz jaką stronę chcesz otrzymać, a my dostosujemy do niej również wewnętrzne przepisy!