Kreowanie pozytywnego wizerunku firmy to bardzo złożony proces, który wymaga stworzenia opowieści o historii marki i jej sukcesach. Musi pobudzać skojarzenia i zachęcać potencjalnych użytkowników do skorzystania z oferty firmowej. Jednym z elementów kreowania pozytywnego wizerunku marki jest identyfikacja wizualna firmy. Na czym polega proces kreowania identyfikacji wizualnej? Dlaczego ma szczególne znaczenie dla promocji dużej firmy i małego przedsiębiorstwa?
Identyfikacja wizualna kojarzy się najczęściej z logo przedsiębiorstwa. Mało niezorientowanych w nowoczesnym marketingu osób wie, że stworzenie identyfikacji wizualnej to bardzo rozbudowany proces, który wymaga zaawansowanych działań, analiz otoczenia firmy i badania odbiorców przekazu.
Identyfikacja wizualna (znana pod angielską nazwą visual identity) to podstawowe narzędzie służące do kreowania wizerunku marki na rynku. Jest to proces, który ma na celu uzyskanie czytelnej szaty graficznej przedsiębiorstwa w różnych zakresach, wdrażanie szaty m.in. na stronę internetową czy materiały marketingowe, a także wzbudzenie skojarzeń, które powiążą markę z danymi elementami identyfikacji.
Chociaż najważniejszym elementem całościowej identyfikacji jest jej szata graficzna (pod względem estetycznym), to poza tym projektowanie identyfikacji wizualnej polega również na analizie odczuć użytkowników, porównanie z konkurencją, a także dobranie takich barw, kształtów, zdjęć i podobnych, aby oddawały one charakter marki.
Mówiąc o celu uzyskania czytelnej komunikacji wizualnej i identyfikacji firmy, nie można zapomnieć o pojęciu corporate identyty. To tzw. tożsamość firmy, czyli wiele atrybutów, wartości, celów czy dóbr, które wyznaczają możliwość zaprezentowania swoich osiągnięć w wyrazisty sposób. Corporate identity dotyczy także przedsiębiorstw. Termin ten określa ogół elementów, którymi posługuje się firma do "pochwalenia się" swoimi sukcesami.
Firma stawiająca na tego rodzaju komunikację potrafi zaprezentować w sposób szczególny swoją historię i wyroby lub usługi. Ma odpowiednio przygotowaną filozofię zarządzania, system kultury organizacyjnej, komunikacji firmy z zewnętrznym otoczeniem i wykorzystanie inteligencji.
Warto tu podkreślić, że stworzenie spójnej identyfikacji rynkowej to jeden z kluczowych elementów przygotowania tożsamości firmy. Stanowi język komunikacji wizualnej marki, a dziś dla odbiorców przekazu pożądane odczucia wyrażane są właśnie przy pomocy komunikatów widzialnych, wizualnych.
Komunikacja wizualna firmy to zestawienie poszczególnych elementów, które mają przedstawiać markę wartości. Pełni rolę drogowskazu, budzącego wyłącznie pozytywne skojarzenia z przedsiębiorstwem, jego dokonaniami, kadrą pracowniczą oraz produktami.
Potencjalni klienci już na pierwszy rzut oka powinni widzieć, że mają do czynienia z ekspertami w swojej branży, o czym może np. świadczyć firmowe logo czy szyldy firmowe. Schludne materiały marketingowe wpływają na zaufanie i pozwalają na skuteczne powiązanie takich cech jak dokładność, systematyczność, nowoczesność i rzetelność z promowaną marką.
Celem ogólnym identyfikacji wizualnej firmy jest najczęściej wyróżnienie się spośród konkurencyjnych marek oraz zbudowanie świadomości marki wśród jej odbiorców.
Poza tym system identyfikacji wizualnej firmy oddziałuje na odbiorców także w innych aspektach. Jakie cele ma identyfikacja wizualna?
Pamiętaj, że spójną identyfikację wizualną najlepiej wdrażać już na początku prowadzenia działalności. Dzięki temu szybciej uzyskasz wskazane wyżej korzyści.
Warto wiedzieć czym jest system identyfikacji wizualnej. To katalog, na który składają się elementy oznaczeń graficznych stosowanych w przedsiębiorstwie oraz opis procedur, które stosowane są np. w materiałach marketingowych. W skład systemu identyfikacji wizualnej wchodzi np. księga identyfikacji wizualnej.
Na podstawie systemu identyfikacji można przygotować skonkretyzowany opis procedur wykorzystania nazwy firmy w zewnętrznych materiałach promocyjnych. Jest podstawą, na której oparte są dokumenty handlowe, koperty firmowe, drugi firmowe, symbole dekoracyjne i wiele innych materiałów drukowanych czy internetowych.
Służy do jasnej identyfikacji przedsiębiorstwa i przestrzegania zasad wytyczonych w strategii identyfikacji wizualnej.
System identyfikacji wizualnej to wiele elementów, które powinny składać się na jedną i spójną całość. Określa ogół symboli, które można wykorzystać w komunikacji z odbiorcami. Jakie elementy służą do zbudowania kompleksowego systemu identyfikacji wizualnej?
Identyfikacja wizualna to także określony dress code pracowników (np. garnitury w określonym kolorze czy wskazany wzór koszul), jednolity wygląd produktów, pieczątki, papier firmowy, tablice informacyjne zewnętrzne i tablice informacyjne wewnętrzne, oznakowanie środków transportu oraz wiele innych elementów wizualnych.
Wszystkie wskazane części identyfikacji wizualnej, powinna opisywać księga tożsamości. Spójny system komunikacji z klientami to także formuła przeprowadzania rozmów telefonicznych, przez Twoje call center.
Pamiętaj, że z identyfikacją wizualną bardzo powiązana jest Twoja strona internetowa. Musi być spójnym elementem systemu identyfikacji wizualnej poprzez korzystanie z wytyczonych w strategii formuł. Jeżeli zależy Ci na profesjonalnej witrynie, która zawiera wszystkie części Twojej nowej identyfikacji wizualnej w sposób wywierający pozytywny wpływ na klienta - skontaktuj się z nami.
Identyfikacja wizualna musi być opracowana zgodnie z najwyższymi standardami, kompleksowo, w oparciu o dokładnie przygotowaną strategię. Jeżeli chcesz, aby spełniała swoją rolę, musisz zaplanować ją tak, aby odpowiadała na Twoje potrzeby, uwzględniając przy tym szereg zachowań stosowanych u odbiorców przekazu.
Odpowiedz sobie na pytania, jakie elementy identyfikacji najlepiej opisują charakterystykę Twojej marki. Zdefiniuj jej cele i wartości. Postaraj się też sprawdzić, jakie trendy aktualnie panują w branży, w której działasz. W ten sposób możesz połączyć np. tradycję i nowoczeność, konfrontując ze sobą klasyczny ubiór i dodatki z trendami.
Istotna będzie także analiza rynku oraz konkurencji. Sprawdź jak pokazują się inne firmy z Twojego sektora działalności i spójrz na co zwracają uwagę. Warto się inspirować!
Każda identyfikacja wizualna ma swoich odbiorców. Przygotowując ją musisz ich poznać. Sprawdź w jakim są wieku, na czym im zależy, jakie są ich potrzeby i upodobania względem firm z Twojej branży. Istotne może być też miejsce zamieszkania i stan majątkowy. W komunikacji musisz także uwzględnić język, który zrozumie Twój odbiorca. Warto przeprowadzić badania swojej grupy docelowej.
Opracuj listę planowanych materiałów identyfikacyjnych. Poza logotypem z księgą znaków, sloganem i barwami, istotny może być też dress code, materiały na media społecznościowe albo forma gadżetów dla klientów. Dzięki temu łatwiej będzie zaprojektować konieczne elementy i szybciej wdrożysz je w kampanii promocyjnej.
Zaangazuj doświadczonych freelancerów lub agencję graficzną, aby zaprojektować wszystkie elementy identyfikacji. Skontaktuj się ze specjalistami od PR i marketingu w celu określenia wytycznych stroju dla pracowników. Pamiętaj, aby zawsze zasięgnąć opinii ekspertów, ale kierować się też swoimi spostrzeżeniami i intuicją. W końcu nikt nie zna lepiej swoich klientów niż Ty!
Sprawdź naszą ofertę i uzyskaj pełną satysfkację z wykonanej usługi przygotowania pełnej identyfikacji wizualnej firmy!
Jeżeli masz już zaprojektowane logo i inne, wymienione elementy identyfikacji, należy zacząć wdrażać ją tak, aby powiązać części systemu z Twoją marką. Nie musisz od początku korzystać ze wszystkich elementów wizualnych. Druki firmowe nie muszą zawierać np. sloganu, loga i symboli dekoracyjnych. Wystarczą pojedyncze elementy, przekazywane podprogowo do świadomości klienta.
Najpierw przygotuj plan publikowania treści. Wskaż tam miejsca, gdzie chcesz publikować (np. media społecznościowe lub zewnętrzne portale internetowe) i dobierz odpowiednie terminy, uwzględniając aktywność swoich odbiorców.
Po wykonaniu projektu systemu identyfikacji wizualnej możesz już tworzyć kampanie promocyjne konkretnych produktów lub akcji. Teraz wystarczy wdrożyć założenia w życie, projektując np. papier firmowy do akcji wyprzedaży sezonowego asortymentu lub tworząc specjalną maskotkę obrandowaną Twoim logo, którą wyślesz na eventy branżowe.
Pokazuj odbiorcom nowy dress code czy estetyczne logo, jeżeli je zaprojektowałeś. Nie rób tego w sposób ostentacyjny. Podprogowe działania, podsuwanie odbiorcom kolejnych części działają najskuteczniej. Odbiorca powinien sam powiązać elementy wizualne z Twoją marką na bazie poprzednich części identyfikacji.
Dobra identyfikacja wizualna firmy to taki dobór grafik, symboli, elementów wizualnych internetowych i outdoorowych, które oddziałują na potencjalnych odbiorców w celu uzyskania klarownej korzyści np. zwiększenia sprzedaży. Jeżeli chcesz, aby identyfikacja była "dobra", powinna być spójna, czytelna, prosta w zapamiętaniu i dostosowana do gustu Twojego klienta.
Jeżeli przygotowana identyfikacja ma być profesjonalna, przemyślana i skuteczna, powinieneś poprosić o pomoc ekspertów. To specjaliści z działu marketingu, PR, graficy, wyspecjalizowani w danej dziedzinie copywriterzy i webmasterzy przygotowujący strony internetowe.
Pomogą oni stworzyć obraz firmy, który spodoba się odbiorc0om i na jej podstawie wykonają atrakcyjne materiały firmowe, wspomagające sprzedaż. Pamiętaj, że identyfikacja wizualna wymaga czasu i szerokiego zakresu działań. Jeżeli uzbroisz się w cierpliwość, możesz spodziewać się sukcesów.
Jak widzisz, przygotowanie dobrej identyfikacji wizualnej to bardzo rozbudowany, wymagający czasu i pracy proces. Element ten jest jednak niezbędny do budowania pozytywnego wizerunku marki i osiągnięcia sukcesu na rynku.
Jaka powinna być identyfiakcja wizualna? Przede wszystkim spójna i konsekwentna (gdzie wszystkie elementy do siebie pasują). Warto dostosować ją do swojej oferty, wartości, założeń i celów, a także upodobań klientów. Wszystko to powinieneś zawrzeć w strategii.
Postaraj się także wyróżnić na tle konkurencji, ale przy okazji przygotować identyfikację tak, aby zapaść w pamięci klientów. Wyłącznie uwzględniając wszystkie te kwestie, możesz liczyć na zbudowanie skutecznego systemu, przekładającego się ostatecznie na zwiększenis sprzedaży.
Jeżeli potrzebujesz porady w kwestii budowania systemu identyfikacji wizualnej - skontaktuj się z nami. Pomożemy zebrać wszystko w całość, uwzględniając potrzeby Twoje i Twoich klientów.
Identyfikacja wizualna firmy - Poznaj smak satysfakcji z getknow!