Nazwa firmy to Twoja największa wizytówka. Identyfikuje przedsiębiorstwo z daną branżą i sprawia, że brand zapada w pamięci potencjalnych klientów. Rolą dobrej nazwy może być nawet wielokrotne zwiększenie obrotów i wybicie się wśród konkurencji. Jaka powinna być skuteczna nazwa Twojej firmy? Podpowiadamy.
Nazw firm na rynku jest naprawdę mnóstwo. Wiele z nich się powtarza. Niektóre to po prostu nazwisko właściciela danego przedsiębiorstwa, albo banalnie brzmiący skrót. Niektórzy tworzą nazwy firmy na szybko, bez zbędnego zastanawiania się. Później okazuje się, że w danej branży działa kilkadziesiąt firm sygnowanych marką P.H.U. Jan Kowalski.
To oczywiście spore uproszczenie, ale wielu przedsiębiorców nie do końca zdaje sobie sprawę z roli, jaką pełni dobra nazwa firmy. Z jakiego względu jest ona tak bardzo istotna?
Dlaczego nazwa firmy pełni tak ważną rolę? Ponieważ wpływa ona na komunikację z potencjalnymi klientami. Dzięki odpowiednio skonstruowanej marce możesz szybciej zapaść w pamięci potencjalnego konsumenta i znajdzie on Twoją firmę, kiedy będzie tego potrzebować.
Poza tym ułożenie nazwy jest ważne, jeżeli planujesz kampanię marketingową swojej firmy. Krótka, dynamiczna, prosta i łatwa do zapamiętania nazwa lepiej wygląda na banerach reklamowych, szybciej można ją wypromować i wypozycjonować domeny powiązane z brandem.
Jakie są jeszcze inne role nazwy firmy?
Podczas tworzenia nazwy firmy musisz mieć na uwadze charakter Twojej działalności, upodobania Twoich odbiorców i plany na rozwój firmy.
Pamiętaj, że wszystkie elementy w nazwach firmy w sposób znaczny oddziałują na potencjalnych klientów, przyciągają ich uwagę i wspierają skuteczność kolejnych etapów marketingu.
Zacznijmy od tego, że czym innym jest nazwa urzędowa, a czym innym nazwa handlowa przedsiębiorstwa. Urzędowa nazwa firmy to taka, pod którą dana firma funkcjonuje w państwowych rejestrach. Może to być CEIGD (jeżeli mówimy o jednoosobowej działalności gospodarczej) lub KRS (w przypadku spółek prawa handlowego.
Korporacyjne określenie marki nie zawsze jednak brzmi dobrze. Ma często typowo biznesowe naleciałości, bez polotu i wartości marketingowej. Przykładem jest sieć Play, którą zarządza spółka P4.
Nazwa "Play" przebiła się do świadomości klientów i jest podstawą prowadzenia działań promocyjnych. P4 jest nazwą korporacyjną, zarejestrowaną w urzędzie.
Nazwa, którą rejestrujesz w urzędzie nie musi być tym samym, co handlowa nazwa firmy. Pierwsza może być np. Twoim imieniem i nazwiskiem albo prostym skrótem. Najważniejszą siłę marketingową ma drugi brand. Jakie elementy powinien zawierać?
W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej, nazwy firm w rejestrach muszą zawierać imię i nazwisko właściciela. W komunikacji z klientami nie musisz wtedy posługiwać się pełną nazwą, a np. skróconą wersją.
Jeżeli nazwa firmy składa się z dwóch członów (określonego wyrażenia i danych właściciela), do komunikatów dla grupy docelowej używaj wyłącznie pierwszej części.
Nazwa spółki cywilnej może różnić się od nazwy jednoosobowej działalności gospodarczej. W przypadku spółek prawo dotyczące nazwy firm nie jest tak restrykcyjne.
Na przykład spółka jawna, spółka komandytowo akcyjna czy spółka akcyjna może składać się z dowolnego ciągu znaków, bez konieczności wskazania np. jej właścicieli. Na końcu nazwy firmy tego rodzaju musi znajdować się natomiast informacja czy mamy do czynienia ze spółką z o.o. czy S.A.
Poza tymi warunkami należy pamiętać, że firmy muszą mieć nazwę (zarówno handlową, jak i tą w rejestrach) bez słów wulgarnych. Musisz przestrzegać też prawa własności. Przed zarejestrowaniem nazwy firmy sprawdź, czy nie jest ona zarejestrowanym znakiem towarowym innego przedsiębiorstwa.
Chwytliwa nazwa jest podstawą budowania rozpoznawalności marki. Wzbudza zainteresowanie, zaufanie i działa jak błyskawiczna reklama podprogowa. Jak skomponować chwytliwą nazwę?
Unikaj frazesów, banałów, nie bój się eksperymentować. Sprawdź co lubią Twoi odbiorcy i co kojarzy im się w sposób pozytywny. Możesz delikatnie prowokować albo całkowicie odejść od skojarzeń z branżą, w której działasz. Chwytliwa nazwa firmy powinna być jednak spójna ze strategią marketingową i planami rozwoju.
Jakie są najważniejsze cechy chwytliwej nazwy?
Jaka może być chwytliwa nazwa? Propozycji jest wiele. Od nazw roślin i zwierząt, przez łączenie sylab i znaków po słownictwo znane z danej branży.
Możesz też postawić na skrót, który jest jednak łatwo przyswajalny i stanowi swego rodzaju jednolity wyraz, który szybko zapadnie w pamięci klientów. Przykładem jest np. KGHM. Nazwa brzmi dobrze w języku polskim i innych językach. Oznacza Kombinat Górniczo Hutniczy Miedzi, ale skrót przyjął się jako właściwa nazwa przedsiębiorstwa.
Pierwszy etap wyboru nazwy firmy to burza mózgów. Polega na stworzeniu bazy słów i wyrażeń powiązanych z działalnością danego przedsiębiorstwa. W burzy powinni uczestniczyć pracownicy firmy albo osoby, które będą jej założycielami. Niekiedy warto zaprosić osoby całkowicie z zewnątrz, które nie są powiązane z marką i zapewnią inny, dotychczas niebrany pod uwagę punkt widzenia.
Do burzy mózgów można wykorzystać badanie opinii odbiorców i analizę konkurencji (czy firm z różnych branż, działających na określonym rynku. Specjaliści podkreślają, że dobrym rozwiązaniem jest używanie słowników, tłumaczy czy spisów synonimów.
Po weryfikacji pomysłów na to jak nazwać firmę, czas na słowotwórstwo. Etap ten polega na zabawie propozycjami, łączeniu ich, rozdzielaniu czy modyfikowaniu. Możemy tu dodawać przedrostki, dzielić wyrazy, łączyć zagadnienia, tworzyć abstrakcyjne słowa itd.
Istotne może być np. nazwisko, które nosi przedsiębiorca zakładający firmę. Odwołanie się do mitologii, historii, nazw własnych, korzystanie ze związków frazeologicznych również jest mile widziane.
Na koniec przejdź do weryfikacji nazwy pod kątem wskazanych przez nas wyżej elementów. Sprawdź, czy inny podmiot nie ma już takiej nazwy, jak marka oddziałuje na odbiorców i czy komunikuje wartości firmy.
Jeżeli dokonałeś już wyboru nazwy, jest ona unikalna i odpowiada na potrzeby rynku, możesz wdrożyć kolejne kroki związane z funkcjonowaniem firmy. Co powinien zrobić przedsiębiorca po wymyśleniu odpowiedniej nazwy marki?
Renaming (znany też jako rebranding) czyli zmiana nazwy to proces, który należy wykonywać w przypadku fuzji dwóch marek, przejęcia, optymalizacji przedsiębiorstwa na rynku czy zmiany zakresu działalności. Może być też sposobem na budowanie pozytywnego wizerunku marki, gdy poprzednia nazwa budzi złe skojarzenia.
Tego rodzaju procedurę należy przeprowadzić tak, aby dostosować działania do sytuacji. Jeżeli mówimy o połączeniu dwóch marek - należy zakomunikować to otwarcie odbiorcy. W przypadku, gdy sprawa dotyczy naprawy reputacji firmy, rebranding powinien być dynamiczny, szybki i jednoznaczny.
Nie każdy czuje się dobrze w kreowaniu brandów, a odpowiednia nazwa to podstawa każdego biznesu. Wyłącznie unikalna, zrozumiała i łatwa w przyswojeniu marka może przyciągnąć klientów.
Jeżeli nie czujesz się na siłach, unikalną nazwę, opartą na badaniu potrzeb potencjalnych klientów przygotują dla Ciebie specjaliści. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.
Doświadczenie ekspertów, znajomość charakterystyki różnych rynków i umiejętność kreowania nazw użytecznych pod względem promocyjnym to powody, dla których warto skorzystać z usług profesjonalnych firm marketingowych, zajmujących się tworzeniem nazw firm.
Jeżeli nie masz pomysłu na ciekawą nazwę dla Twojego przedsiębiorstwa, skontaktuj się z nami jeszcze dziś! Nie tylko wspólnie wymyślimy brand dla Twojej firmy, ale też zbudujemy mu pozytywną historię i przygotujemy dla Ciebie stronę www, którą wypozycjonujemy.
To nie tylko sposób na skuteczność działania, ale również oszczędność czasu. Ty skupisz się na prowadzeniu biznesu i tworzeniu najlepszych produktów czy usług. Nam możesz zostawić resztę. 🙂