Nazwa firmy - dlaczego jest tak ważna i jak wymyślić dobrą nazwę?

Paulina
Naming
25 marca, 2024
CZYTAJ
PODZIEL SIĘ ZE ZNAJOMYMI

Nazwa firmy to Twoja największa wizytówka. Identyfikuje przedsiębiorstwo z daną branżą i sprawia, że brand zapada w pamięci potencjalnych klientów. Rolą dobrej nazwy może być nawet wielokrotne zwiększenie obrotów i wybicie się wśród konkurencji. Jaka powinna być skuteczna nazwa Twojej firmy? Podpowiadamy.

Nazw firm na rynku jest naprawdę mnóstwo. Wiele z nich się powtarza. Niektóre to po prostu nazwisko właściciela danego przedsiębiorstwa, albo banalnie brzmiący skrót. Niektórzy tworzą nazwy firmy na szybko, bez zbędnego zastanawiania się. Później okazuje się, że w danej branży działa kilkadziesiąt firm sygnowanych marką P.H.U. Jan Kowalski.

To oczywiście spore uproszczenie, ale wielu przedsiębiorców nie do końca zdaje sobie sprawę z roli, jaką pełni dobra nazwa firmy. Z jakiego względu jest ona tak bardzo istotna?

Jaką rolę spełnia nazwa firmy? Dlaczego jest tak istotna?

Dlaczego nazwa firmy pełni tak ważną rolę? Ponieważ wpływa ona na komunikację z potencjalnymi klientami. Dzięki odpowiednio skonstruowanej marce możesz szybciej zapaść w pamięci potencjalnego konsumenta i znajdzie on Twoją firmę, kiedy będzie tego potrzebować.

Poza tym ułożenie nazwy jest ważne, jeżeli planujesz kampanię marketingową swojej firmy. Krótka, dynamiczna, prosta i łatwa do zapamiętania nazwa lepiej wygląda na banerach reklamowych, szybciej można ją wypromować i wypozycjonować domeny powiązane z brandem.

Jakie są jeszcze inne role nazwy firmy?

  • Wpływa na pierwsze wrażenie - wybierz nazwę, która będzie pozytywnie odbierana przez klientów. Stworzona nazwa powinna sprawiać wrażenie eksperckiej, profesjonalnej, dynamicznej i nowoczesnej.
  • Buduje oczekiwania ze strony klienta - to nazwa świadczy o tym, że jesteś specjalistą swojej branży. Tylko wyróżniając się brandem, budujesz w oczach klienta opinię eksperta w danym sektorze. W ten sposób klient ma większe oczekiwania i zdecyduje się np. na szerszy pakiet usług czy większy zakres dostaw.
  • Ułatwia zapamiętanie marki - klient nie potrzebuje korzystać z usług Twojej firmy w danym momencie? Nie ważne. Wymyśl nazwę firmy, którą zapamięta na długo. Jeżeli będzie potrzebował świadczonych przez Ciebie usług czy sprzedawanych produktów, na pewno się z Tobą skontaktuje.
  • Budzi pozytywne skojarzenia - powinieneś wybrać nazwę firmy, która dobrze kojarzy się potencjalnym klientom. Agresywny, wulgarny, mało spójny i nielogiczny brand na pewno nie zachęci odbiorców do współpracy.

Nazwa firmy - co powinna sobą reprezentować i co powinna zawierać?

Podczas tworzenia nazwy firmy musisz mieć na uwadze charakter Twojej działalności, upodobania Twoich odbiorców i plany na rozwój firmy.

Pamiętaj, że wszystkie elementy w nazwach firmy w sposób znaczny oddziałują na potencjalnych klientów, przyciągają ich uwagę i wspierają skuteczność kolejnych etapów marketingu.

Elementy, które powinna zawierać nazwa firmy

Zacznijmy od tego, że czym innym jest nazwa urzędowa, a czym innym nazwa handlowa przedsiębiorstwa. Urzędowa nazwa firmy to taka, pod którą dana firma funkcjonuje w państwowych rejestrach. Może to być CEIGD (jeżeli mówimy o jednoosobowej działalności gospodarczej) lub KRS (w przypadku spółek prawa handlowego.

Korporacyjne określenie marki nie zawsze jednak brzmi dobrze. Ma często typowo biznesowe naleciałości, bez polotu i wartości marketingowej. Przykładem jest sieć Play, którą zarządza spółka P4.

Nazwa "Play" przebiła się do świadomości klientów i jest podstawą prowadzenia działań promocyjnych. P4 jest nazwą korporacyjną, zarejestrowaną w urzędzie.

Nazwa, którą rejestrujesz w urzędzie nie musi być tym samym, co handlowa nazwa firmy. Pierwsza może być np. Twoim imieniem i nazwiskiem albo prostym skrótem. Najważniejszą siłę marketingową ma drugi brand. Jakie elementy powinien zawierać?

  • Nazwa musi być unikalna i niepowtarzalna. Powinna oddawać charakter działania przedsiębiorstwa.
  • Powinna odpowiadać na zadawane pytania (np. czym zajmuje się firma).
  • Musi dobrze brzmieć w języku polskim, a niekiedy też w językach obcych (jeżeli firma działa poza granicami kraju).
  • Może mieć słowa związane z branżą. Nazwę możesz powiązać też z logo firmy (przykładem jest Biedronka).

Uwarunkowania prawne dotyczące nazwy firmy w Polsce

W przypadku jednoosobowej działalności gospodarczej, nazwy firm w rejestrach muszą zawierać imię i nazwisko właściciela. W komunikacji z klientami nie musisz wtedy posługiwać się pełną nazwą, a np. skróconą wersją.

Jeżeli nazwa firmy składa się z dwóch członów (określonego wyrażenia i danych właściciela), do komunikatów dla grupy docelowej używaj wyłącznie pierwszej części.

Nazwa spółki cywilnej może różnić się od nazwy jednoosobowej działalności gospodarczej. W przypadku spółek prawo dotyczące nazwy firm nie jest tak restrykcyjne.

Na przykład spółka jawna, spółka komandytowo akcyjna czy spółka akcyjna może składać się z dowolnego ciągu znaków, bez konieczności wskazania np. jej właścicieli. Na końcu nazwy firmy tego rodzaju musi znajdować się natomiast informacja czy mamy do czynienia ze spółką z o.o. czy S.A.

Poza tymi warunkami należy pamiętać, że firmy muszą mieć nazwę (zarówno handlową, jak i tą w rejestrach) bez słów wulgarnych. Musisz przestrzegać też prawa własności. Przed zarejestrowaniem nazwy firmy sprawdź, czy nie jest ona zarejestrowanym znakiem towarowym innego przedsiębiorstwa.

Poszukiwanie chwytliwej nazwy - na co zwrócić uwagę?

Chwytliwa nazwa jest podstawą budowania rozpoznawalności marki. Wzbudza zainteresowanie, zaufanie i działa jak błyskawiczna reklama podprogowa. Jak skomponować chwytliwą nazwę?

Unikaj frazesów, banałów, nie bój się eksperymentować. Sprawdź co lubią Twoi odbiorcy i co kojarzy im się w sposób pozytywny. Możesz delikatnie prowokować albo całkowicie odejść od skojarzeń z branżą, w której działasz. Chwytliwa nazwa firmy powinna być jednak spójna ze strategią marketingową i planami rozwoju.

Jakie są najważniejsze cechy chwytliwej nazwy?

  • Prosta wymowa - istotny punkt w języku polskim i językach obcych. Klient nie może zastanawiać się jak wymówić określenie brandu.
  • Łatwy zapis - nawet łatwa do wymówienia nazwa firmy może być trudna w zapisie. Należy unikać takiej sytuacji.
  • Ponadczasowość - nazwa firmy towarzyszy przedsiębiorcy przez lata. Uniwersalność na różne czasy jest z tego względu bardzo wskazana.
  • Dopasowanie do potencjalnego odbiorcy - używaj języka Twojej grupy odbiorców. Do młodszych trafią nazwy dynamiczne, oryginalne, krótkie. Starsi wymagają niekiedy elegancji, szyku, spokoju i profesjonalizmu. Przed wykonaniem nazwy możesz przeprowadzić badania opinii.
  • Długość nazwy firmy łatwa do zapamiętania - nazwa musi wpadać w ucho. Dynamiczny ciąg znaków musi być na tyle prosty, aby zapadł w pamięci potencjalnych klientów.
  • Wolna domena w internecie - przed zarejestrowaniem nazwy sprawdź, czy możesz jej dowolnie używać w sieci. To klucz do sukcesu marketingowego online (przygotowania strony internetowej czy używania profesjonalnej poczty firmowej).

Jaka może być chwytliwa nazwa? Propozycji jest wiele. Od nazw roślin i zwierząt, przez łączenie sylab i znaków po słownictwo znane z danej branży.

Możesz też postawić na skrót, który jest jednak łatwo przyswajalny i stanowi swego rodzaju jednolity wyraz, który szybko zapadnie w pamięci klientów. Przykładem jest np. KGHM. Nazwa brzmi dobrze w języku polskim i innych językach. Oznacza Kombinat Górniczo Hutniczy Miedzi, ale skrót przyjął się jako właściwa nazwa przedsiębiorstwa.

Nazwa firmy - krok po kroku. Jak wymyślić nazwę firmy?

Pierwszy etap wyboru nazwy firmy to burza mózgów. Polega na stworzeniu bazy słów i wyrażeń powiązanych z działalnością danego przedsiębiorstwa. W burzy powinni uczestniczyć pracownicy firmy albo osoby, które będą jej założycielami. Niekiedy warto zaprosić osoby całkowicie z zewnątrz, które nie są powiązane z marką i zapewnią inny, dotychczas niebrany pod uwagę punkt widzenia.

Do burzy mózgów można wykorzystać badanie opinii odbiorców i analizę konkurencji (czy firm z różnych branż, działających na określonym rynku. Specjaliści podkreślają, że dobrym rozwiązaniem jest używanie słowników, tłumaczy czy spisów synonimów.

Po weryfikacji pomysłów na to jak nazwać firmę, czas na słowotwórstwo. Etap ten polega na zabawie propozycjami, łączeniu ich, rozdzielaniu czy modyfikowaniu. Możemy tu dodawać przedrostki, dzielić wyrazy, łączyć zagadnienia, tworzyć abstrakcyjne słowa itd.

Istotne może być np. nazwisko, które nosi przedsiębiorca zakładający firmę. Odwołanie się do mitologii, historii, nazw własnych, korzystanie ze związków frazeologicznych również jest mile widziane.

Na koniec przejdź do weryfikacji nazwy pod kątem wskazanych przez nas wyżej elementów. Sprawdź, czy inny podmiot nie ma już takiej nazwy, jak marka oddziałuje na odbiorców i czy komunikuje wartości firmy.

Co zrobić z nazwą firmy? Oto kolejne etapy działania

Jeżeli dokonałeś już wyboru nazwy, jest ona unikalna i odpowiada na potrzeby rynku, możesz wdrożyć kolejne kroki związane z funkcjonowaniem firmy. Co powinien zrobić przedsiębiorca po wymyśleniu odpowiedniej nazwy marki?

  • Zarejestruj nazwę firmy w Urzędzie Patentowym - dbanie o przestrzeganie własności intelektualnej to podstawa działalności gospodarczej. Jeżeli chcesz, aby Twój znak towarowy był chroniony np. przed nieuprawnionym wykorzystaniem, zarejestruj nazwę w jej skrótowym i pełnym brzmieniu na terenie Polski lub poza granicami. Pamiętaj, że nazwa firm niezarejestrowana w Urzędzie Patentowym jest nadal dostępna i może z niej korzystać każdy.
  • Wykup wolną domenę internetową - nazwa domeny powinna być oparta na nazwie Twojego przedsiębiorstwa, aby klienci mogli powiązać ją z marką firmy. Domena to adres należącej do Ciebie strony internetowej. Może bazować na wersji skróconej nazwy tak, aby była łatwa do zapamiętania.
  • Wykonaj logo Twojej firmy - mając najlepszą nazwę możesz skupić się też na innych elementach identyfikacji firmy. Zleć przygotowanie kolorystyki firmowej i logotypu przedsiębiorstwa. Na koniec zarejestruj je jako część znaku towarowego.
  • Zacznij komunikować nazwę na samym rynku - teraz musisz pracować, aby Twoja nazwa przebiła się do świadomości klientów. W tym celu np. wykonamy dla Ciebie profesjonalną stronę internetową, którą później będzie można pozycjonować w sieci. Nawet najlepsza nazwa firmy nie zastąpi konsekwentnych działań marketingowych.

Czy można zmienić nazwę istniejącej firmy? W jakich sytuacjach to dobre rozwiązanie?

Renaming (znany też jako rebranding) czyli zmiana nazwy to proces, który należy wykonywać w przypadku fuzji dwóch marek, przejęcia, optymalizacji przedsiębiorstwa na rynku czy zmiany zakresu działalności. Może być też sposobem na budowanie pozytywnego wizerunku marki, gdy poprzednia nazwa budzi złe skojarzenia.

Tego rodzaju procedurę należy przeprowadzić tak, aby dostosować działania do sytuacji. Jeżeli mówimy o połączeniu dwóch marek - należy zakomunikować to otwarcie odbiorcy. W przypadku, gdy sprawa dotyczy naprawy reputacji firmy, rebranding powinien być dynamiczny, szybki i jednoznaczny.

Komu zlecić wykonanie nazwy Twojej firmy?

Nie każdy czuje się dobrze w kreowaniu brandów, a odpowiednia nazwa to podstawa każdego biznesu. Wyłącznie unikalna, zrozumiała i łatwa w przyswojeniu marka może przyciągnąć klientów.

Jeżeli nie czujesz się na siłach, unikalną nazwę, opartą na badaniu potrzeb potencjalnych klientów przygotują dla Ciebie specjaliści. Zapraszamy do zapoznania się z naszą ofertą.

Dlaczego na tworzeniu nazw powinni skupić się profesjonaliści?

Doświadczenie ekspertów, znajomość charakterystyki różnych rynków i umiejętność kreowania nazw użytecznych pod względem promocyjnym to powody, dla których warto skorzystać z usług profesjonalnych firm marketingowych, zajmujących się tworzeniem nazw firm.

Jeżeli nie masz pomysłu na ciekawą nazwę dla Twojego przedsiębiorstwa, skontaktuj się z nami jeszcze dziś! Nie tylko wspólnie wymyślimy brand dla Twojej firmy, ale też zbudujemy mu pozytywną historię i przygotujemy dla Ciebie stronę www, którą wypozycjonujemy.

To nie tylko sposób na skuteczność działania, ale również oszczędność czasu. Ty skupisz się na prowadzeniu biznesu i tworzeniu najlepszych produktów czy usług. Nam możesz zostawić resztę. 🙂

PODZIEL SIĘ ZE ZNAJOMYMI

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

©2020 GETKNOW ALL RIGHTS RESERVED