Ile trwa pozycjonowanie strony www? Kiedy możemy spodziewać się wyników SEO?

hubert.o
Pozycjonowanie
17 czerwca, 2024
CZYTAJ
PODZIEL SIĘ ZE ZNAJOMYMI

Myśląc o rozpoczęciu działań SEO dla naszej marki, często zadajemy sobie pytania: ile trwa pozycjonowanie strony www? czy warto zainwestować w SEO? Jak szybko możemy spodziewać się wyników z pozycjonowania? Kilka dni, miesięcy czy może lat?

Jest to bardzo wrażliwy temat, na którego wpływ ma wiele czynników. W dzisiejszym artykule dogłębnie wyjaśnimy, co to jest SEO, ile czasu trwa pozycjonowanie strony internetowej, jakie daje walory i jak długo musimy czekać na wyniki. Zapraszamy 😊

Co to jest i co daje pozycjonowanie stron internetowych?

Pozycjonowanie stron to zestaw różnych działań, których celem jest poprawa pozycji strony internetowej w organicznych wynikach wyszukiwania wyszukiwarki na wybrane frazy kluczowe (ang. keywords).

Im większa liczba wyświetleń i wyższe pozycje w wyszukiwarce tym większa ilość i jakość ruchu naturalnego z wyszukiwarki Google i więcej potencjalnych klientów dla Twojej firmy. Najwięcej ruchu zbierają pierwsze 3 pozycje w wyszukiwarce.

wyniki wyszukiwania w wyszukiwarce Googe na frazę kluczową "buty nike damskie"
Źródło: Google

Wysokie pozycje przekładają się to na liczne korzyści, min. takie jak zwiększenie świadomości marki wśród potencjalnych Klientów czy zwiększenie poziomu sprzedaży produktów lub usług. Pozycjonowanie stron obejmuje działania z zakresu optymalizacji technicznej strony, tworzenia i optymalizacji treści oraz budowania profilu profilu linków prowadzących do Twojej strony www.

Ile trwa pozycjonowanie strony?

To zależy 😉 nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Uśredniając potrzeba od 3 do 6 miesięcy, aby pozycjonowanie przyniosło pierwsze rezultaty. Nie ma jednak sztywnych ram czasowych oraz gwarancji pozycji wybranych słów kluczowych w wyszukiwarce internetowej.. To zależy od wielu mniej lub bardziej znaczących czynników (jest ich ponad 200). Niezwykle istotne jest właściwe wykonanie i przygotowanie strony internetowej pod SEO, opracowanie prawidłowej strategii SEO oraz zapewnienie odpowiedniego budżetu na działania SEO. Są to kluczowe czynniki w osiągnięciu zamierzonych rezultatów.

Poniżej przedstawiamy badanie przeprowadzone przez wiodącego dostawcę narzędzi do SEO.

Ile trwa pozycjonowanie strony. Wyniki badania.
Źródło: https://ahrefs.com/blog/how-long-does-seo-take/

wzrost z pozycjonowania przez firmę getknow
Źródło: ahrefs

Dlaczego pozycjonowanie tyle trwa?

Ustalając pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania roboty indeksujące np. od Google biorą pod uwagę wiele czynników ratingowych, skanując setki stron internetowych, które konkurują ze sobą o te same pozycje w indexie.

Jeśli chcesz dorównać lub wyprzedzić konkurencję, to powinieneś zadbać o takie obszary jak:

Trafność: Twoja strona internetowa powinna zaspokajać potrzeby użytkowników związane z wyszukiwaniem
Jakość: Twój przekaz powinien być pomocny i godny zaufania,
Użyteczność: Twoja strona powinna być funkcjonalna i oferować doskonałe wrażenia dla użytkownika.

Ponieważ wyszukiwarki ciągle zmieniają swoje algorytmy, by osiągać najlepsze wyniki SEO, powinieneś być elastyczny w odniesieniu do przyjętej strategii SEO, wprowadzania zmian na stronie www czy w budowaniu profilu linków. W skrócie trzeba na bieżąco testować, analizować i dostosowywać swoje działania tak by możliwie jak najlepiej spełnić wymagania zarówno robotów indeksujących jak i użytkowników Internetu..

Co wpływa na czas pozycjonowania strony w Google? Jakie czynniki są kluczowe?

Szczególną uwagę powinniśmy zwrócić na kilka kluczowych czynników. Analiza najbardziej znaczących pozwoli Ci oszacować potrzebny czas potrzebny na osiągnięcie pierwszych rezultatów z działań SEO. Zawsze kluczowe jest opracowanie odpowiedniej strategii pozycjonowania.

Kluczowe czynniki wpływające na czas pozycjonowania:

1. Lokalizacja, konkurencja i branża w jakiej działasz.

Im bardziej konkurencyjna branża oraz rynek tym na wyniki z działań SEO będziesz musiał czekać dłużej. Wiemy, że najważniejszepierwsze 3 pozycje w wynikach wyszukiwania na najbardziej interesujące nas frazy kluczowe. Konkurencyjność możemy podzielić na łatwą, średnią i trudną.

trudność słowa kluczowego "strony internetowe gdańsk" na podstawie programu do SEO Ahrefs
Źródło: ahrefs

Jeśli Twoja konkurencja nie śpi i też prowadzi działania SEO tym trudniej jest wypozycjonować się na pierwsze pozycje. Znacznie łatwiej jest osiągnąć szybkie rezultaty dla niszowej czy lokalnej branży lokalnej, np. na frazę kluczową " studio tatuażu Jarocin" niż np. pozycjonując się na frazy związane z branżą "fashion", szeroko, na całą Polskę np. frazę "sukienki damskie" gdzie konkurencja jest olbrzymia i prowadzi szeroko zakrojone działania SEO od wielu lat. W konkurencyjnych branżach często skuteczną strategią jest prowadzenie działań SEO w oparciu o wiele, mniej konkurencyjnych fraz kluczowych.

Lokalizacja oraz miejsce, w którym działasz ma duże znaczenie. Inaczej pozycjonuje się stronę www w Polsce, a inaczej w Portugalii czy Wielkiej Brytanii.

2. Historia witryny oraz aktualna widoczność strony internetowej

Wiek domeny i oraz jej historia ma bardzo duże znaczenie dla pozycjonowania. Znacznie łatwiej wypozycjonować domenę z historią niż nową dopiero co zaindeksowaną. Zwykle starsze strony internetowe mają wyższą wartość autorytetu (DA - Domain Authority) oraz zwykle więcej wartościowych treści, podstron jak i linków zwrotnych. Wyszukiwarki starsze domeny postrzegają jako bardziej wiarygodne.

Niezwykle istotna jest również jest obecna widoczność strony w wyszukiwarce oraz historyczne działania SEO w tym liczba i jakość linków zwrotnych. Często jeśli te działania były wykonywane nierzetelnie np. poprzez budowanie spamerskiego protfolio linków zwrotnych, skuteczne pozycjonowanie takiej witryny może być trudniejsze, a w skrajnych przypadkach prawie niemożliwe np. jeśli jest nałożony filtr od Google.

Przykład wartości parametru domeny DA z programu ahrefs
Źródło: ahrefs

3. Strategia SEO, posiadany budżet, konsekwencja i wykonanie.

Nie pomoże nawet najlepsza strategia SEO, jeśli odpowiednie działania nie zostaną wykonane dobrze i sumiennie. Zanim zobaczysz pierwsze wyniki trzeba zainwestować odpowiednie środki na realizację działań SEO. Nie zwykle istotny jest prawidłowy dobór słów kluczowych, który jest elementem strategii SEO oraz wpływa na rozbudowę lub modernizację strony internetowej.

Częstym przypadkiem jest stworzenie dedykowanego "landing page" zoptymalizowanego na potrzeby wyszukiwarki.
W zależności od branży i rynku na którym działasz powinieneś założyć odpowiedni budżet. Nie wiesz jaki? Zapraszamy do kontaktu 🙂 Konsekwentna inwestycja w SEO pozwoli na osiągniecie założonych rezultatów i poprawę widoczności Twojej firmy w sieci.

4. Optymalizacja on-site SEO: optymalizacja techniczna serwisu oraz treści SEO

Optymalizacja techniczna SEO oraz stworzenie i optymalizacja treści SEO to z najważniejsze punkty strategii SEO. Jeśli strona www wymaga dużej ilości zmian optymalizacyjnych by spełnić wymagania Google i użytkowników, efekty tych działań będą bardzo szybkie.

Optymalizacja techniczna obejmuje między innymi:

  • stworzenie przyjaznych adresów URL,
  • wprowadznie opisów title i meta description,
  • zaplanowanie właściwej struktury strony internetowej,
  • przygotowanie wersji responywnej (RWD)
  • uzupełnienie opisów ALT zdjęć,
  • zadbanie odpowiednią szybkość strony,
  • zadbanie o bezpieczeństwo,
  • robots.txt,
  • breadcrumbs
  • inne.

Aby zdobyć wysokie pozycje w wyszukiwarce, powinieneś zadbać o jakościowe i wartościowe treści zarówno dla wyszkiwarki jak i użytkowaników Twojej strony www.

Optymalizacja / stworzenie treści SEO obejmuje między innymi:

  • zadbanie o unikalność treści,
  • dopasowanie zawartości treści do potrzeby użytkowników i wniesienie dla nich wartości,
  • opracowanie prawidłowej struktury nagłówków H1-H6,
  • umieszczenie słów kluczowych w treści z odpowiednim ich zagęszczeniem,
  • dodanie multimediów: zdjęcia / filmy,
  • odpowiednie formatowanie,
  • wdrożenie linkowania wewnętrznego
  • inne.

6. Link building - Odpowiedni profil linków zwrotnych

Nadal link building (off-site SEO) jest najważniejszym czynnikiem decydującym o szybkości wyników pozycjonowania. Google na bieżąco sprawdza ile linków zwrotnych prowadzi do Twojej witryny internetowej. Najważniejsza jest jakość linków (pochodzących od autorytatywnych stron internetowych) oraz ich naturalna struktura. Czasy, w których ilość linków miała największe znaczenie już dawno minęły.

schemat linków zwrotnych

Linki zwrotne zwiększają autorytet domeny. Powinny być dopasowane tematycznie do branży w jakiej działasz oraz posiadać atrybut dofollow czyli znacznik, będący informacją dla robota indeksującego o przejściu na podlinkowaną stronę i przekazaniu mocy ratingowej.

Skąd pozyskiwać linki zwrotne:

  • z stron zapleczowych
  • z artykułów sponsorowanych, gościnnych
  • z katalogów stron, for dyskusyjnych
  • z wpisów blogowych
  • z social mediów
  • innych miejsc.

Najcześciej popełnianymi błędami podczas budowy profilu linków zwrotnych jest brak różnorodności źródeł ich pozyskania oraz nieodpowiedni "anchor text" czyli tekst kotwiczący link oraz brak konsekwencji działań.

7. Szybkość indeksacji adresów URL

Zwykle indeksowanie adresów URL trwa od kilku dni do kilku tygodni. Warto na bieżąco sprawdzać stan indeksacji podstron swojej strony www. Możecie to zrobić wpisując w wyszukiwarkę np. Google słowo "site:" następnie wklejając adres url swojej witryny internetowej.

Sprawdzenie indexowania podstrony w wyszukiwarce Google
Źródło: Google

By przyśpieszyć ten proces warto skorzystać z bezpłatnego narzędzia - Google Search Console, zgłaszając adres URL do indeksacji.

informacja  o zaindeksowaniu adresu URL w narzędziu Google Search Console
Źródło: Google Search Console

Zatem ile trwa pozycjonowanie strony i kiedy bedą efekty?

W skrócie - to zależy 🙂 średnio od 3-6 miesięcy, chodź nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Warto by nasze działania wyglądały naturalnie dla wyszukiwarki i były konsekwentne. Musimy pamiętać, że pozycjonowanie jest procesem długofalowym i nie powinno się go przerywać - pozycjonowanie powinno na siebie zarabiać. Ze względu na niepodważalne fakty takie jak: ilości czynników ratingowych, liczne zmiany w algorytmach, działania konkurencji, nie możemy mówić o gwarancji wypozycjonowania Twojej strony internetowej na dane słowo kluczowe, na określone miejsce, w z góry zadanym czasie.
Warto na bieżąco śledzić aktualne trendy i zmiany i dopasowywać do nich swoje działania SEO. Co działało rok temu wcale nie musi działać w tym roku.

Chciałbyś skutecznie stworzyć stronę internetową i ją wypozycjonować? Zapraszamy do kontaktu.

PODZIEL SIĘ ZE ZNAJOMYMI

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

©2020 GETKNOW ALL RIGHTS RESERVED